top of page

חיפה (לא רק) לחיפאים

סוף דצמבר ויום שמשי נפלא, לקחתי את בתי לעיר התחתית, לחוות איתה ודרכה מקומות שאני אוהבת ואשר נותנים לי השראה.

התחלנו בשוק תלפיות הססגוני שקיים כבר מ 1940 ויושב בין בתי אבן מדהימים הצופים לנמל חיפה. שם ניתן למצוא מכל טוב של ירקות ופירות (מצאתי תפוזי דם אדומים משגעים) טריים וצבעוניים, בשר, דגים, פיצ'פקעס ועוד. ממש בלב השוק בין הדוכנים, פתח אילן פרון, חבר טוב, באומץ רב ובטעם משובח ואוטנטי, את בית הקפה "תלפיות 8". אוכל משובח, מוזיקה טובה ואילן!

המשכנו לטוני לברך אותו ואת משפחתו לכבוד החג והשנה החדשה. את טוני הכרתי כששיפצתי את הבית וידעתי שאוכל למצוא אצלו דלתות ישנות מפירוקים. נכנסתי להרפתקאה ברגע שהוא פתח את הדלת הראשונה של אחד מהמחסנים שלו. כאילו עברתי למימד אחר... מסדרונות מפותלים וצרים, עמוסים בריהוט מהריצפה ותלויים מהתיקרה. העבר מציץ מכל עבר ולכל פריט סיפור משלו – וטוני מכיר את כולם. את כל הסיפורים ואת ההיסטוריה של כל אחד מהם. איש מרתק! בין שלושת המחסנים שנמצאים סביב ביתו (מתחת למוזיאון חיפה), ניתן למצוא פרטי וינטג' מקוריים, דלתות, חלונות, סורגים, מרצפות מצויירות ומה לא. אין ספק שטוני הוא נכס בלתי רגיל לעיר חיפה וכמובן לכל אוהבי הנוסטלגיה והעיצוב מהז'אנר הזה. (בפייסבוק: Tony Ashkar)

לבסוף, הגענו למושבה הגרמנית המקושטת כולה לכבוד החג. נכנסנו למוזיאון העיר לצפות בתערוכה מיוחדת על "אדריכלות ערבית: חיפה (1860-1930)". התערוכה משקפת מגוון התייחסויות להיסטוריה המורכבת של העיר, כפי שהיא ניכרת בנופיה, בבתיה ובחורבותיה. התערוכה משרטטת פרופיל חלקי של החברה הערבית החיפאית ומשקפת עד כמה האדריכלות הערבית שנותרה במרחב זה אינה רק מקום פיזי, היא נושמת ומספרת סיפורים על עברם וגורלם של הבתים.

בתקופה זו של השנה מתקיים בחיפה פסטיבל "החג של החגים". זהו פסטיבל הנערך מידי שנה במהלך חודש דצמבר, אשר נועד לבטא את אופייה של חיפה כעיר בעלת אוכלוסייה מעורבת, שבה חיים במשותף בני כל הדתות, ולקדם דו-קיום וסובלנות ביניהם. בתקופת חגיגות אלה כל המושבה הגרמנית ואזור הוואדי מקושטים באורות, צבעים, צלילים וטעמים, אירועים ואומנות, פשוט תענוג!

אסכם ואומר, למרות שחיפה הינה עיר רדומה במקצת, עדיין יש הרבה מה לראות, ללמוד, לטייל, לטעום ולהנות ממנה כפי שלא ניתן לקבל בשום עיר אחרת. יש לה את הקסם והייחודיות שלה ובסופו של דבר היא תמיד נותנת לי להרגיש בבית.

אם יש לכם חוויות, המלצות, רעיונות וכו' על חיפה או שסתם בא לכם לספר לי על מה עשיתם לקראת השנה החדשה יותר מאשמח לשמוע!

שנה טובה, Happy New Year, سنة جديدة سعيدة

bottom of page